اسكراچ بورد يا خراش


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وب سایت من خوش امدید تنها وبلاگ آموزشي اصول تصويرسازي براي هنرجويان گرافيك و تصويرساز اميدوارم مورد استفاده هنرجويان جوان قرارگرفته باشد. ليلا رخشي قاضياني بابيش از بيست سال سابقه هنري در هنرها تجسمي وفعاليت در زمينه گرافيك ، نقاشي ، عكاسي ، تصويرسازي شركت در جشنواره و برپايي نمايشگاه انفرادي و گروهي دررشت ، اراك ، تهران






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
122

آمار مطالب

:: کل مطالب : 110
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 4

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 9
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 9
:: بازدید ماه : 21
:: بازدید سال : 92
:: بازدید کلی : 5810

RSS

Powered By
loxblog.Com

اصول تصويرسازي

اسكراچ بورد يا خراش
چهار شنبه 22 ارديبهشت 1395 ساعت 18:19 | بازدید : 361 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

اسكراچ بورد، مقواي مخصوصي است كه از اوايل قرن بيستم اختراع شده و به جاي سنگ هاي ليتوگرافي كه قبلا براي چاپ سنگي استفاده مي شد ، به كارگرفته شده است . اين مقوا شامل يك لايه گچ سفيد است كه با چسب مخصوصي در هم آميخته شده و روي مقوا پرس شده است . ضخامت گچ خيلي كم است كه پس از خشك شدن به سرعت صاف و محكم مي شود . پس از آغشته شدن اين مقوا با مركب مشكي يا رنگي و ايجاد خراش با ابزار نوك تيز برروي آن مي توان طرح هاي جالبي را با هاشور و سايه روشن هاي دقيق و ظريف مثبت و منفي به وجود آورد . در گذشته ازاين شيوه به علت خصوصيت ذاتي اش ( سياه و سفيد) در چاپ روزنامه و كتاب استفاده مي كردند . تكنيك كار روي اسكراچ بورد ، مستلزم استفاده از يك ابزار حكاكي تيز براي ايجاد خراش است . تصوير سازان علمي بيش تر از اسكراچ بورد سفيد استفاده مي كنند و ناحيه هاي بزرگتر را با رنگ ، مشكي مي كنند . براي انتقال طرح روي سطح سفيد ، با مدادآبي روشن و براي سطح سياه با مداد قرمز كنته ، پشت خط هاي طرح را رنگي مي كنند و آن را روي سطح برمي گردانند .

براي كار روي اسكراچ بورد سفيد ، نخست محدوده ي كلي سايه ها و ناحيه ها تيره تصوير را برروي سطح مشخص كنيد . اين ناحيه را با مركب رقيق شده به صورت يك لايه ي نازك رنگ كنيد . اين رنگ دو عملكرد برساختن يك شكل منسجم دارد :

1- كم كردن غلظت ذرات

2- امكان ايجاد خط هاي ظريف تر

خط دور ناهموار طرح را باقي بگذاريد تا خط هاي مركبي و خراش به طور اتفاقي در هم آميزند و لبه هاي طرح بعد از اضافه كردن هاشور ، حرفه اي به نظر برسد . وقتي مركب خشك شد ، خط دور و بقيه طرح را با قلم يا قلمو كامل كنيد و بگذاريد خشك شود . سپس ، با يك ابزار حكاكي خط هاي سفيد طراحي را با ايجاد خراش روي قسمت هاي سياه كامل كنيد . ايجاد بافت اجسام نتيجه ي نحوه خراشي است كه صورت گرفته است علاوه برآن احساس فرم و حجم در نتيجه نور و سايه بستگي ، به نحوه ي خراشيدن خطوط و سطوح دارد. ساده ترين راه براي ايجاد حالت سايه روشن ، كاركردن از طرفي به طرف ديگر است . از قسمت سفيد يا روشن ترين قسمت به طرف تيره ترين بخش كاركم كم خراش دهيد تا به قسمت كامل سياه برسيد . يادگيري اين شيوه و خراشيدن سايه روشن ها با هاشور توانايي هنرمند را هنگامي كه با ساير وسايل از قبيل مداد، خودكار ، قلم فلزي يا راپيد و گراف اقدام به هاشور مي نمايد ، افزايش مي دهد و نحوه ي سايه زدن با خطوط سياه و سفيد را به وي مي آموزد . براي ايجاد برخي از بافت هاي ظريف كه با دست به طور يكنواخت و منظم امكان پذيرد نمي باشد مي توان ورقه هاي نازك چسب دار كه حاوي نقش است و به زيپاتون معروف است ، استفاده نمود . اين ورقه ها كه با طرح ها و بافت هاي مختلف است از حيث شيوه ( سياهي و سفيدي خالص ) با شيوه اسكراچ بورد شباهت دارد تهيه ي اين ورقه ها با هزينه كم قابل دسترسي مي باشد . در روش خراش جهت خط ، نزديكي خطوط و انحناي آن بستگي به مدل طرح دارد . با گذاشتن نقطه هاي سياه در بعضي قسمت ها مي توانيد يك سطح خاكستري ايجاد كنيد . خط ها و نقطه هاي ايجاد شده به وسيله ي مركب روي سطح سفيد بايد با سياهي هاي ايجاد شده به وسيله ي خراش ، يكسان به نظر برسند و از هم قابل تشخيص نباشند . در آخر كار سفيدي هاي ريز داخل ناحيه سياه تراشيده مي شود . اصلاحات لازم را مي توان با گواش سفيد نيز ايجاد كرد . بعضي از قسمت هاي طرح كه داراي يك سايه روشن با بافت منظم است را مي توانيد خالي بگذاريد و بعد از اسكن طرح تمام شده در رايانه ، بافت را به آن محل اضافه كنيد .



144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: